Truus

Truus was een 71 jarige gezonde vrouw die op een zaterdagmiddag onwel werd, viel en pas maandagochtend werd gevonden. Truus was niet eenzaam en stond nog volop in het leven. Op zondag ging ze meestal naar de kerk, maar sloeg ook wel eens over. Niemand was dan ook ongerust toen ze er die zondagochtend niet was.

In de media hoor je steeds vaker van dit soort verhalen en daarbij gaat het niet alleen om ouderen. Gelukkig zijn er goede initiatieven om dit te voorkomen. Denk aan: 

  • Belcirkels waarbij een groep mensen elkaar, meestal ‘s ochtends, belt.
  • Noodknoppen waarbij een druk op een knop voldoende is om hulp in te roepen.

Maar wat als je kort na het belletje van de belcirkel iets overkomt, geen noodknop hebt of er niet bij kan. Dan loop je het risico een dag of langer op hulp te moeten wachten. Daar hebben we een oplossing voor bedacht en ter nagedachtenis aan Truus noemen we het “Truus”. 

Het werk als volgt.
Als je op Truus bent aangesloten wordt je iedere dag gebeld. Neemt je niet op dan wordt er na een half uur nog een keer gebeld. Wordt dan weer niet opgenomen dan gaat er een bericht naar een paar contactpersonen. Dat kunnen buren, familie of vrienden zijn.  

Die contactpersonen  krijgen dan een telefoontje of sms met bijvoorbeeld het volgende bericht “ Mevrouw Jansen, Julianaweg 12, telefoon 0123456789 neemt bij herhaald bellen de telefoon niet op. Misschien moet u even informeren of alles in orde is.”  

Nog even geduld.

Het systeem wordt nu getest en eind juni 2024 vrijgegeven.

Veel gestelde vragen.

Wie worden er gealarmeerd.

Dat bepaald u zelf. Dan kunnen buren, familie of vrienden zijn. Via uw account kunt u hun telefoonnummer invoeren. Daar kan ook ingesteld worden of zij een sms en/of spraakbericht willen ontvangen. 

Wordt ik iedere dag gebeld.

Dat bepaalt u zelf. 

U kunt zelf aangeven op welk dagen van de week u gebeld wilt worden. Bent u bijvoorbeeld iedere woensdag weg dan kunt u dat instellen. 

Kan ik Truus uitzetten.

Ja, dat kan. 

Als u een dag weggaat dan belt u Truus vanaf de telefoon waarop u normaal gebeld wordt. Het systeem wordt dan voor die dag uitgeschakeld, maar is de volgende dag weer actief. Tip: Zet het nummer van Iris onder een voorkeur toets. Dat maakt het uitzetten van het systeem erg eenvoudig

Uw contactpersonen kunnen Truus ook voor een dag uitzetten. Dat doen zij door vanaf het telefoonnummer waar normaal de meldingen binnenkomen Truus te bellen.   

Als u wat langer weg bent, bijvoorbeeld op vakantie, dan kunt u via uw account de data opgeven dat u er niet bent. 

Wat kost het.

Gebruik maken van dit systeem kost € 29,50 per jaar. Dat is 8 cent per dag. Bij tussentijdse opzegging is geen restitutie mogelijk.

Ook is het mogelijk een licentie voor meerdere gebruikers af te sluiten. De prijs per deelnemer gaat dan fors omlaag.